A politika, mint politikai probléma. Kis János és Schlett István a politika autonómiájáról
A politikai realizmus kiindulópontja, hogy a politika csak saját szabályai alapján ítélhető meg. A realista politikaelmélet célja a politika autonómiájának elismertetése és a politika felszabadítása más területek – erkölcs, gazdaság, esztétika stb. – fennhatósága alól. A rendszerváltozás utáni magyar politikaelméletben a politikai autonómiája elsősorban a technokrata és gazdasági determinizmusokkal szemben fogalmazódott meg. A tanulmány két olyan szöveggel foglalkozik, amely az uralkodó vitával ellentétben az autonómia problémáját a politika és az erkölcs kapcsolata szempontjából vizsgálták. Kis János A politika mint erkölcsi probléma és Schlett István erre adott válasza, Az erkölcs mint politikai probléma bár illeszkednek a realista politikaelmélet által leírt moralizmus-realizmus vita pozícióihoz, több ponton el is térnek attól. Az eltérések a politika autonómiájával összefüggésben jelentkeznek, a tanulmány pedig azt vizsgálja, hogy a két szöveg milyen módon fogalmazza meg ennek problémáját. A tanulmány következtetése szerint a politika autonómiájának fogalma nem felelhet meg maradéktalanul a realista politika előfeltevéseinek.
Political realism claims that politics can be understood only on its own terms. Realist political theory attempts to have the autonomy of politics recognized and to emancipate politics from the authority of other domains such as ethics, economy or aesthetics. After the democratic transition, Hungarian political theory has claimed autonomy of politics as opposed to technocratic and other deterministic approaches. The study discusses two texts of Hungarian political theory which, differing from the mainstream, conceived the problem of the autonomy of politics in the context of the relationship between politics and morality. János Kis’ ‘Politics as a Moral Problem’ and István Schlett’s answer to that book, ‘Morality as a Political Problem’ represent the two main standpoints in the realist – moralist debate described by contemporary realist theory, however, neither of them fits into those positions perfectly. The differences analysed in this article emerge regarding the autonomy of politics. As a conclusion, it is supposed that the concept of the autonomy of politics cannot account for a realist approach to politics.