A politika logikái. Ernesto Laclau és az ideológiakritika reorganizációja
Ez a tanulmány arra vállalkozik, hogy Ernesto Laclau elméleti rendszerét az általánosnak tekinthető diskurzuselméleti megközelítés helyett az ideológia kérdéskörének középpontba állításával rekonstruálja. Álláspontom szerint ugyanis Laclau teoretikus projektjének centrumában a marxizmus dekonstrukciója áll, amely azzal az eredménnyel zárul, hogy a sztálinizmus rémtetteihez vezető és napjainkban inadekváttá vált radikális baloldali politika alapvetően nem más, mint a marxizmus sajátos ideológiakritikai pozíciójának következménye. Laclau szerint ennek meghaladásához az ideológiakritikai pozíció reorganizációjára van szükség. Úgy vélem, Laclau saját ideológiakritikai nézőpontjának társadalomelméleti megalapozását egy gramsciánus politikaelmélet és egy althusseri és lacani gyökerű „posztmodern” társadalomelmélet összekapcsolása során végzi el. A tanulmány fő tézise szerint Ernesto Laclau ideológiakritikája arra épít, hogy a politikait par excellence az ideológiával azonosítja, szemben az általa meghaladni kívánt marxista pozícióval, amely a politikait az ideológia kiküszöböléseként konstruálta meg. Laclau – ahogy az írás utolsó fejezeteiben bemutatom – ebből kiindulva nyújtja a kortárs politikai gyakorlatok ideológiakritikai elemzését. Célja megtalálni a „társadalmi” (social) válsága által életre hívott politikai logikákat (political), feltárni azok korlátait, következményeit. A tanulmány ezek közül kettő mutat be részletesen: az „új antagonizmusok” megsokasodásának szituációjára válaszul a nyolcvanas évektől jelen lévő „hegemonikus reartikuláció” logikáját, amely a Margaret Thatcher és George Bush nevével fémjelzett „antidemokratikus offenzívához” vezet. Másrészt a kétezres években megerősödő populista logikát, amely a globalizáció és a „fragmentált társadalmi igények” szituációja kapcsán jön létre.
The present paper embarks on reconstructing Ernesto Laclau’s theoretical system by putting the issues of ideology into the focus instead of the approach of discourse theory which may be considered as a general one. In my view it is the deconstruction of Marxism that is in the centre of Laclau’s theoretical project, which is concluded by the finding that essentially the policy leading to the horrors of Stalinism and to that of the radical Left that has become inadequate by now was nothing else but the specific position of Marxism in the criticism of ideology. I am of the view that Laclau has laid the foundations of social theory to his own approach to the criticism of ideology by linking Gramscian political theory and a ‘post-modern’ social theory rooted in Althusser and Lacan. According to the main thesis of the paper Ernesto Laclau's criticism of ideology builds on identifying par excellence politics with ideology, in contrast to the Marxian position which he wishes to overcome and which had constructed the political as the elimination of ideology. As I present it in the final part of the paper, Laclau offers the analysis of the criticism of ideology of contemporary political practices from this starting point. His aim is to find the political logic(s) created by the crisis of the 'social', to explore their limitations and consequences. The paper presents two of them in detail, namely the logic of "hegemonic re-articulation" present from the 80s on as a response to the situation of the multiplication of "new antagonisms", which has led to the "anti-democratic offensive" hallmarked by Margaret Thatcher and George Bush. And the second is the populist logic becoming vigorous in the years two thousand and which is emerging from the situation of globalisation and "fragmented social demands".