A képviselet újrafogalmazása és alkalmazása a női képviseletre. Az abortuszkérdés (2000, 2011)
A cikk célja, hogy reflektáljon a képviselet általános problémájára, és a női érdekek képviseletére alkalmazza a képviselet új megközelítését, egyúttal válaszolva arra a kérdésre is, hogy csökkentek vagy növekedtek-e a nők képviseleti esélyei Magyarországon. Ehhez a tanulmány két, témájában egymáshoz kapcsolódó esetet vizsgál: a magzati élet védelméről szóló 1992. évi LXXIX. törvény („abortusztörvény”) 2000-es módosításának, valamint a 2011-ben elfogadott új alkotmány (Magyarország Alaptörvénye) parlamenti és parlamenten kívüli vitáját. Az Alaptörvény kapcsolódási pontját II. cikkének következő tagmondata jelenti: „…a magzat életét a fogantatástól kezdve védelem illeti meg.” Ez ugyanis az alkotmány elfogadásakor az abortusz vita ismételt napirendre kerülésének lehetőségét hordozta magában.
A képviselet fogalmának újra keretezéséhez az áll a vizsgálat fókuszában, hogy kik és hol fogalmazzák meg a képviseleti igényt (Saward, 2006: 298). További sajátossága a képviselet új értelmezésének a képviseleti „eredmény” és a képviseleti folyamat önálló elemzése, a kettő elválasztása. Függetlenül attól, hogy egy képviseleti igény megvalósul-e a képviselet realitása és minősége tükröződik abban, hogy miként fogalmazódtak meg az igények, min alapultak, milyen volt az igényről folytatott diszkusszió, ki vett részt a folyamatban
Az elemzés bizonyította, hogy a magyar parlament a második esetben nem fogadta be a női érdeket. Gyengült a képviseleti intézmény szerepe, szűkült a hagyományosan elvárt képviseleti szereplők mozgástere. Kevesebb szereplő, rövidebb közpolitikai periódus, és ezáltal kevesebb láthatóság jellemezte a parlamenti szakaszt. Ezzel párhuzamosan a női érdekek 2011-ben egyre inkább a parlamenten kívül jelentek meg: a médiában, a civil szervezetekben. Ez a megjelenés azonban nem volt olyan mértékű, hogy ne fogalmazódhatna meg joggal a nők tartalmi képviselete hanyatlásának tétele.
A gender alapon diszkriminatív intézményi környezet alapvetően befolyásolja a nők képviseletének érvényesülését, és egyben felhívja a figyelmet a leíró és a tartalmi képviselet összefüggésére. Bár a deskriptív képviseletnek, a jelenlétnek nem lehet automatikus jelentőséget tulajdonítani a tartalmi képviselet megvalósításában (az elemzés éppen azt bizonyította, hogy azonos deskriptív képviseleti szint a tartalmi képviselet hanyatlásával járhat együtt), de a gender alapon diszkrimináló intézmények mindkét dimenzióra, vagyis a leíró és a tartalmi képviseletre is negatívan hatnak, és így felerősítik egymást.
The empirical analysis of women’s substantive representation is still relatively underdeveloped, particularly in new democracies. The article aims to fill in this gap, demonstrating how women’s substantive representation has evolved in Hungary by analysing two concrete legislative initiatives. These are the amendments of Act LXXIX / 1992 on the Protection of Foetal Life (also known as abortion law) in 2000, and Article II of the new constitution (Fundamental Law) of Hungary in 2011. As Article II declares that the fetus shall be protected from the moment of conception this might have opened the abortion debate again.
The article first reconsiders the concept of representation. As the party based representation concept has been increasingly under challenge it is justified to broaden the focus and observe who claims that she represents women and how this process is taking place. In this vein the article investigates both the parliamentary and the extra-parliamentary context. Also, it distinguishes the two analytically distinct parts of representation, the process and the outcome, arguing that substantive representation might occur even if the outcome does not serve women’s interests.
Analysis of the parliamentary speeches of Members of Parliament regarding the two cases as well as media, civic organisation, and public opinion responses reveal that the substantive representation of women has declined. At the parliamentary level representative claims have become increasingly gender-neutral and anti-feminist; in contrast, gender-conscious attention and approaches have declined. Although the majority of the public remains supportive of women’s self-determination, and civic engagement in this area has increased, their impact remains peripheral in the context of highly gendered institutions. From a theoretical perspective the article’s first major finding is that descriptive representation and substantive representation are closely linked as they are both structured by the gendered context. Substantive representation is constrained by “sheer numbers” that originate in gendered institutions while gendered institutions themselves constrain the representative opportunities of all actors involved. The second important finding is that a shrinking gender divide can be observed. In the first initiative some women appeared as active participants in presenting gender conscious and feminist representative claims. In the second initiative a female perspective could not be heard at all: women either did not participate in the ‘official’ parliamentary context or were advocates of the conservative party line. Women with women’s representative claims have been pushed out of the official arena.